Ännu mer bak.

God morgon världen!
Har just bakat saffransbullar åt mamsen. Jag och Daniel tjuvsmakade lite, och dom blev godkända!

Igår, efter min och pappas fruktansvärt goa plankstek, drog hela familjen Lindström (och Daniel förståss) till Luleå och såg 2012. En ganska bra film. Dock lite för mycket "krydd", men som sagt; ändå bra. :)



Saffransbullar med mandelmassa!



Ingredienser för ca 40 bullar:
150 g smör
5 dl mjölk
50 g (1 pkt) jäst för söta degar
1 dl socker
½ tsk salt
1 pkt saffran
ca 1,4 liter mjöl

Fyllning:
100 g rumsvarmt smör eller margarin
1 dl socker
200 g mandelmassa

Till pensling:
1 ägg
pärlsocker


Smält matfettet i en kastrull.  Tillsätt mjölken och värm den till 37°C (fingervarmt).  Smula ner jästen i en degskål på 3-4 liter. Häll över degvätskan och rör om tills jästen har löst sig.  Tillsätt socker, salt och saffran. 

Mät upp mjölet. Häll det luftigt direkt ur påsen i ett litermått. Skaka inte måttet. Tillsätt mjölet, men spar ½ dl till utbakningen. Arbeta degen kraftigt, ca 5 minuter med maskin eller ca 10 minuter för hand, tills den känns smidig. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 30 minuter. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela den i 2 delar. Kavla ut varje del till en avlång kaka.

Bred ut ett tunt lager av smöret på kakan, strö över sockret. Riv mandelmassan grovt. Strö den längst in på ena kanten av kakan, dvs där du kommer börja rulla ihop den så mandelmassan hamnar i mitten av bullen.

Rulla ihop till en rulle. Skär ca 2-3 cm tjocka bitar av rullen och lägg dem med snittytan uppåt i pappersformar eller på bakplåtspappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk ca 40 minuter. Sätt ugnen på 250ºC. Pensla och grädda bullarna mitt i ugnen, 5-8 minuter.

- 40 bullar? För mig blev det 90, men jag kanske gjorde de lite mindre?
Jag tillsatte även russin i smeten, supergott! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0