Bak! :)

Mmm.. Nu doftar huset lussebullar!
Nu på morgonen har jag bakat världens godaste kärleksmums och lussebullar. Jag och Daniel har även hunnit smaka lite, och dom var inte helt fel kan jag ju tala om! ;)

Nu snart bär det nog av till Vistträsk.
Daniel var sugen på party ikväll, så vi får se hur det slutar!?



Här kommer recepten på, helt seriöst, världens godaste kärleksmums!
Dom är härligt saftiga och samtidigt "fluffiga".

300 g smält margarin
3 dl kokande vatten
4 ägg
5 dl socker
5 dl mjöl
6 msk kakao
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

1. Vispa ägg och socker poröst.
2. Blanda alla torra ingredienser och häll sedan över det till ägg- och sockersmeten.
3. Häll sist i det smälta margarinet och det kokande vattnet.
4. Häll över degen i en långpanna. Ha gärna bakplåtspapper under, slipper man smöra och bröa.
5. Grädda i 175 grader, 20 min.

Glasyr:
6 msk margarin
4,5-5 dl florsocker
6 msk kaffe
3 tsk vaniljsocker
1½ msk kakao

1. Smält margarinet. Ta av pannan från plattan.
2. Häll i resten av ingredienserna och vispa tills alla klumpar är borta.
3. Häll glasyren på den svala kakan och avsluta med att strö kokos ovanpå!


Förra året när jag bakde lussekatter blev dom ganska torra. I år provade jag att inte ta så mycket mjöl. Dom var nästan kladdiga när jag bakade ut dom, men då blev dom också supergoda!
Här är mina lussebullar:

100 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1 burk kesella
1 g saffran (2 påsar)
1½ dl socker
½ tsk salt
ca 15 dl mjöl. (Spara ganska mycket till utbakningen, och komihåg att degen ska vara ganska kletig så bullarna inte blir torra. Ni ser ju skälva hur mycket som behövs.)
russin

1. Smält smöret och tillsätt mjölken. Vätskan ska vara fingervarm.
2. Smula jästen i en bunke och tillsätt därefter den fingervarma vätskan. Rör så jästen löses upp.
3. Tillsätt saffran, kesella, socker och salt. Rör om.
4. Tillsätt mjöl, lite i taget.
5. Låt jäsa i 30 minuter.
6. Baka ut till bullar. Låt jäsa i 30 minuter till.
7. Stoppa ner russin och pensla med ett vispat ägg.
8. Grädda i 225 grader, 5-7 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0